Home Dojo's Info

BERLARE

BRUGGE

ERPE-MERE

ETIQUETTE

HET WERKEN MET EEN PARTNER

Veel oefeningen worden uitgevoerd met een partner. Veel oefeningen bestaan uit een aanvaller en een verdediger zodat verdedigingsvormen als het ware in een beheerst rollenspel geoefend kunnen worden. Aanvaller en verdediger zijn eigenlijk niet de juiste termen, want beiden zijn partners in het bijschaven van de techniek. De partners voeren de aanvallen op beheerste wijze uit, zonder iemand te blesseren, ook al lijkt de oefening niet zo goed uitgevoerd. Op geregelde tijdstippen worden de rollen omgekeerd. Let op, zowel diegene die de verdedigende rol alsook diegene die de aanvallende rol vervullen moet geconcentreerd te werk gaan. Zij kunnen heel veel leren uit deze vooropgestelde situaties. De ene leerling nodigt de andere uit. Hij doet dit door naar een andere leerling een staande buiging te maken. Deze andere leerling mag in principe niet weigeren. De betekenis van dit groeten is dat de leerling hiermee de andere leerling uitnodigt om te oefenen. Hij geeft hiermee tevens aan dat hij bereidt is zich beschikbaar te stellen en dat hij op een beheerste respectabele wijze zal omgaan met zijn partner. Belangrijk is dat iedereen met iedereen traint, dit stimuleert de techniek en de eensgezindheid in de groep. De leraar moet er dan ook op toezien dat vaak van partner wordt gewisseld. Dit "partner wisselen" is ook belangrijk voor het leerproces. Als altijd met dezelfde partner wordt gewerkt raken de leerlingen op elkaar ingesteld en dit gaat ten koste van de zelfverdedigingswaarde van de handeling.

As de leraar de les stopt of aankondigt dat van partner gewisseld moet worden, groeten de leerlingen weer naar elkaar, de betekenis hiervan is dat beide elkaar bedanken.

Volgende Vorige